İLETİŞİM NEDİR?

1)İletişim nedir?

İletişim, kişilerin birbirlerine iletmek istedikleri duygu, düşünce, istek, ihtiyaç ve beklentilerini aktardıkları bir süreçtir. İletişim diğer insanlarla kurulan her türlü sözlü ve sözsüz etkileşimi içerir. İletişim sadece konuşmak değildir. İletişim aynı zamanda;

* Neyi, ne zaman, nerede ve nasıl ileteceğinizi bilmek,

* Anlatmak istediklerinizi anlaşılır bir biçimde aktarabilmek,

* Akıcı bir dille ve karşınızdaki kişiyle göz teması kurarak konuşabilmek,

* Verdiğiniz mesajların alınıp alınmadığını fark etmektir.

2) İletişimin Öğeleri nelerdir?

Kaynak, iletişimi başlatan, bir başkasına düşünce ve duygularını aktaran kişidir.

Alıcı, kaynak kişiden gelen sözlü veya sözsüz mesajın anlamını alan ve değerlendiren kişidir.

Mesaj, duygu veya düşüncenin kodlanarak sözlü, sözsüz veya yazılı anlatımla alıcı kişiye ulaşmasını sağlayan sembollerdir.

Geri bildirim,alıcının mesajı alıp değerlendirdikten sonra yeni bir mesaj kodlayıp vericiye yollamasıdır ve iletişimin devam etmesini sağlar.

24.05.2019 152

Kaynak durumundaki kişinin algıladığı bir olayı, bir mesajı kodlayıp alıcı durumundaki hedef kişi ya da kitleye göndermesi; hedef kişi ya da kitlenin (duyarak, izleyerek ya da okuyarak) algıladığı kodu geribildirim olarak kodlayarak kaynağa iletmesi iletişim sürecini açıklamaktadır.

3) İletişim Türleri nelerdir?

Sözlü İletişim: Kişilerin yazdıkları ve konuştukları sözcüklerle olur. Bu iletişimde dil önemlidir.

Sözsüz İletişim: İletişimin çok önemli bir parçası olan sözsüz iletişim göz teması, jestler, mimikler, duruş biçimi, ses tonu gibi unsurları kullanarak kişi-nin kendisini daha iyi ifade etmesini sağlar.

4) Sağlıklı İletişimin Temel Koşulları ne-lerdir?

Karşımızdaki kişilere saygı duymak: Düşünce, fikir ya da yorumlarda tümüyle zıt kutuplarda yer alsanız bile, karşınızdakinin duygularını anlama ve saygı gösterme çabasıdır.

Gerçekçi ve doğal davranmak: Abartıdan uzak, ol-duğu gibi davranmaktır.

Empati kurmak: Dış dünyayı karşınızdakinin pence-resinden görmeye, anlamaya çalışmak ve anlamış olduğumuzu karşınızdakine ifade edebilmektir.

5)İletişimi Zorlaştıran Davranışlar nelerdir?

*Öğüt vermek, çözüm getirmek, yönlendirmek:

"Şöyle yap, böyle yapma...", "Buna üzüleceğine, oturup ders çalış." gibi cümleler direnç, isyan yaratabilir, kişiyi savunmaya itebilir. Karşınızdakinde baskı veya suçluluk duyguları uyandırarak, iletişimin kesilmesine veya yön değiştirmesine neden olabilir.

*Yargılamak, eleştirmek, ad takmak: "Sen zaten hep kolaya kaçarsın...", "Bebek gibi davranıyorsun..." gibi ifadeler karşınızdakine kendini anlaşılmamış, haksızlığa uğramış hissettirebilir. Bunun sonucunda iletişimi keser ya da öfkeyle karşılık verebilir.

*Sorgulamak, araştırmak, incelemek: "Neden?...Sen ona ne yaptın?...O ne dedi?..." diye karşınızdakine üst üste sorular sorduğunuzda konuşma, sorulara cevap vermeye takılarak, yön değiştirip asıl konudan uzaklaşabilir. Genellikle soru soranın nereye varmak istediği konuşan kişi tarafından anlaşılmadığından, konuşan vazgeçebilir veya savunmaya geçebilir.

Tanı koymak, tahlil etmek: "Aslında sen öyle demek istemiyorsun...", "Aslında senin derdin başka..." gibi yaklaşımlar dinleyen kişi sanki konuşanın niyetini, söylemek istediklerini çok iyi biliyormuş, onun kafasının içindekileri okuyormuş gibi bir tavır içine girdiğinden, konuşanı savunmaya ittiği gibi, sinirlenmesine, sabırsızlanmasına veya öfkeli yanıtlar vermesine neden olabilir.

6) İletişim Becerileri nelerdir?

Dinleme Becerisi: Sağlıklı bir ilişkide dinleme kalitenin önemli bir belirleyicisidir. İyi bir dinleyici, iletişim kurduğu kişinin yalnız sözleriyle değil, yüzü ve bedeniyle anlatmak istediklerini de "duyar"; çünkü sözsüz mesajlar da iletişimin bir parçasıdır.

Anlama Becerisi: Dinlemenin ardından anlama gelir. En yalın şekliyle anlama; bilinmeyeni, özellikle karşımızdaki kişinin açısından görebilmektir.

Empatik Olma: Bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecine "empati" adı verilir. Empati kurulacak kişi mümkün olduğu özenli ve hem sözel hem de sözel olmayan mesajlara dikkat edilerek dinlenmeli; düşünceleri, tutumları ve duyguları anlaşılmaya çalışılmalıdır. Kendini kişinin yerine koyma süresi, durumu anlamak için yeterli ama kısa olmalıdır. Bu sürenin sonunda empati kuranın kendi bakış açısına ve kendi duygu durumuna dönmesi gerekir.

Girişken Davranabilme Becerisi: Girişken bir ifade oluşturabilmek için nasıl hissettiğinizi, ne anlatmak istediğinizi ve kime ifade edeceğinizi düşünmek önemlidir. Girişken ifadenin en önemli parçalarından biri duyguları doğru şekilde ifade edebilmektir. Bunun olabilmesi de duygularımızı doğru okuyabilmenize, bunları karşınızdakinin saldırı olarak algılamayacağı biçimde söyleyebilmenize bağlıdır.