ÇOCUKLARDA PROBLEMLİ DAVRANIŞLA BAŞA ÇIKMAK

24.05.2019 127

Çocukların problemli davranışlarda bulunmasının birçok nedeni vardır. Çocuğun problemli davranışlar sergile-mesi, yolunda gitmeyen bir şeylerin ya da karşılanamayan ihtiyaçların bir ifadesi olabilir. Bu davranışın arkasında aç-lık, sıkılma, üzüntü, endişe, kızgınlık, güvensizlik gibi ne-denler bulunabilir. Bazen de çocuklar nasıl davranmaları gerektiğini bilmedikleri için bu şekilde davranabilirler. Örne-ğin çocuk birilerinin dikkatini çekmek ya da hoşlanmadığı bir faaliyeti bitirmek ister. Ancak güç bir durumda nasıl davranması gerektiğini ya da hangi kelimeleri seçerek kendi-ni ifade edebileceğini bilemez. Bu yüzden birine tekme at-mak ya da vurmak gibi bir davranışla kendisini ifade etmeye çalışır.

Yetişkinler çocuğun problemli davranışlarını anla-ma ve yorumlamayı öğrenmelidirler. Zira problemli davranış gösteren çocukların birçoğu, özellikle zor zamanlarında des-tek sağlayacak ve yol gösterecek güvenilir, tutarlı ve kendi-lerini seven bir yetişkine ihtiyaç duyarlar.

Çocuğun davranışlarıyla ilgili problem yaşandığında genellikle iki temel anlayış ortaya çıkar: Ya çocuğun kendisi problem olarak görülür ya da çocuğun problemli davranışları olduğu düşünülür. İkinci anlayış, sorunla başa çıkmak için etkili bir alt yapı ve çıkış noktası sağlar. Çocuğun problemli dav-ranışları ceza ile değil ancak ona destek vererek azaltılabilir. Çocuk kendisine saygı duyulup ihtiyaç-ları karşılandığında problemli davranış göstermeye gerek duymaz. Çocuğa bağırmak ya da ceza vermek, istenmeyen problemli davranışı kısa sureliğine ortadan kaldırabilir. Fakat çocuğa destek vermez ve ona güç durumlarda kaldığında nasıl davranması gerektiğini açıklamaz. Ebeveyn ceza verdi-ğinde yolladığı mesaj aslında şu anlama gelir: "Kızgınlık problem çözmek için iyi bir yoldur." Buradaki temel konu çocuğa kendi davranışlarını nasıl kontrol edebileceğini öğret-mektir. Anne baba çocuğa, ihtiyaçlarını ifade etmenin olum-lu yollarını öğretebilirse çocuk kendisine hayat boyu yardım-cı olacak sosyal becerileri kazanmış olur.